Meri-Lapin golf klubin paikallissäännöt

Seuraavista kiinteistä haitoista saa vapautua Säännön 16.1 mukaisesti:

  • Väylän 3 muistomerkki
  • Väylän 6 punaiset rajapyykit
  • Tiet yleisellä pelialueella
  • Mittatolpat ja maahan upotetut lätkät

Pallon päätyessä ulos (valkoiset tolpat), on pelaajalla käytössään seuraavat vaihtoehdot:

  • Vapautua kahden lyönnin rangaistuksella pudottamalla alkuperäinen tai muu pallo ulosmenokohdasta säännön 14.3 mukaisesti.
  • Vapautua yhden yhden lyönnin lyönti ja lyöntimatka -rangaistuksella säännön 18.1 mukaisesti.

Väylällä 6 pallon päätyessä estealueelle (keltaiset tolpat), on pelaajalla yhden lyönnin rangaistuksella käytössään seuraavat vaihtoehdot:

  • Vapautua säännön 17.1 mukaisesti
  • Vapautua pudottamalla pallo tiiausalueen puoleiselle pudottamisalueelle säännön 14.3 mukaisesti.

Väylällä 6 pallon päätyessä viheriön puoleiselta pelialueelta estealueelle (punaiset tolpat), on pelaajalla yhden lyönnin rangaistuksella käytössään seuraavat vaihtoehdot:

  • Vapautua säännön 17.1 mukaisesti
  • Vapautua pudottamalla pallo viheriöalueen puoleiselle pudottamisalueelle säännön 14.3 mukaisesti.

Pelaaja saa hankkia etäisyystietoa käyttämällä etäisyyttä mittaavaa laitetta.

Scramble-kisasäännöt

Joukkueen kumpikin jäsen lyö avauslyönnin jokaisella reiällä. Avauksista joukkue valitsee toisen pelaajan pallon, josta peliä jatketaan. Se pelaaja, jonka pallo valitaan merkkaa paikan ja lyö seuraavan lyönnin ensin.

Mikäli valittu avauslyönti on:
Väylällä: Joukkuekaveri droppaa oman pallonsa maksimissaan yhden mailanmitan päähän lyöntipaikasta väylälle. Ei kuitenkaan lähemmäs lippua.

Griinillä: Joukkuekaveri asettaa pallonsa samaan paikkaan.

Bunkkerissa: Joukkuekaveri asettaa pallonsa vastaavaan paikkaan, ei lähemmäs lippua.

Raffissa: Joukkuekaveri droppaa pallonsa maksimissaan yhden mailanmitan päähän raffiin, ei lähemmäs lippua.

Estealueella: Joukkuekaveri joko asettaa pallonsa vastaavaan paikkaan maksimissaan yhden mailanmitan päähän tai vapautuu estealueelta normaalien estealuesääntöjen mukaisesti.

Vastaavilla säännöillä peliä jatketaan, kunnes toinen joukkueen palloista on reiässä.

Pelikaveri saa olla puttilinjalla toisen joukkueen jäsenen putatessa.

Joukkueen pelitasoitus lasketaan seuraavasti:
Kummankin pelaajan slope-luvut lasketaan yhteen ja summasta otetaan 25%. Saatu luku pyöristetään lähimpään kokonaislukuun.
HUOM. joukkueen pelitasoitus ei voi ylittää joukkueen pienemmällä tasoituksella pelaavan pelaajan henkilökohtaista slope-lukua.

RANGAISTUS SCRAMBLE-KISASÄÄNTÖJEN RIKKOMISESTA: 
Lyöntipeli – Kaksi lyöntiä.